محصولات استنلس استیل کاربردهای گسترده و غیرقابل چشم‌پوشی در دنیای صنعتی امروزه دارد. انواع محصولات استنلس استیل از تولید یک زیپ کوچک تا صنایع سنگین شیمیایی را دربر گرفته است. استنلس استیل تقریباً با 150 گرید متفاوت در انواع مختلفی از محصولات لوله، ورق، شیرآلات، اتصالات، پروفیل، میلگرد و غیره تولید می‌شود. در این مقاله می‌خواهیم اصلی‌ترین کاربرد و مزایای استنلس استیل را در صنایع مختلف بررسی کنیم. تا با دنیای فولاد پرکاربرد استنلس استیل، بیشتر آشنا شوید. پس تا انتها ما را همراهی کنید.

استنلس استیل چیست؟ فولادی ضدزنگ با مقاومت بالا!

فولاد استنلس استیل با مقادیر بالایی از عنصر کروم در ترکیبات شیمیایی خود، در دسته فولادهای زنگ‌نزن قرار دارد. استنلس استیل به دو دسته آسنیتی و فریتی تقسیم می‌شوند. عناصر اصلی فولاد استنلس استیل شامل کربن، کروم، نیکل، مولیبدن، سیلیسیم، منگنز، تیتانیوم و غیره است. هر کدام از عناصر، ویژگی‌های خاص خود را داشته و در ترکیب با عناصر دیگر مزایای ویژه‌ای را ایجاد می‌کنند.

با توجه به ترکیبات شیمیایی، فولاد استنلس استیل در گریدهای مختلفی از سری 200، سری 300، سری 400 و غیره تقسیم‌بندی می‌شوند. فولاد استنلس استیل علاوه بر ضدزنگ بودن، مقاومت بالایی در برابر خوردگی داشته و در صنایع کوچک و بزرگ کاربردهای فراوانی دارد. در ادامه همراه با کارشناسان مجموعه استیل آروین مزایا و انواع کاربردهای محصولات استنلس استیل را بررسی می‌کنیم.

انواع محصولات استنلس استیل؛ تقسیم‌بندی بر اساس نوع و متریال!

استنلس استیل در صنایع مختلف دارای کاربردهای متفاوت است. بر این اساس در انواع مختلفی تولید می‌شوند. از جمله اصلی‌ترین دسته‌بندی انواع محصولات استنلس استیل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • انواع ورق استنلس استیل
  • انواع میلگرد استنلس استیل
  • انواع پروفیل استنلس استیل
  • انواع لوله استنلس استیل
  • انواع شیرآلات استنلس استیل
  • انواع اتصالات استنلس استیل
  • نبشی و ناودانی استیل
  • الکترود و تسمه استیل

لازم به ذکر است که در یک تقسیم‌بندی دیگر می‌توان محصولات استنلس استیل را بر اساس گرید آن تقسیم کرد. در این صورت از محصولات استنلس استیل گرید 200، گرید 300، گرید 400 و غیره نام برد می‌شود. هر کدام از انواع محصولات با توجه به گرید آن‌ها نیز دسته‌بندی می‌شوند.

گرید یا متریال محصولات استنلس استیل، در کاربرد آن بسیار اهمیت دارد. قیمت هر کدام از محصولات نیز بر اساس گرید آن متفاوت است. به عنوان مثال قیمت ورق استنلس استیل 304 با ورق استیل 316 متفاوت است. چرا که ترکیب عناصر، ویژگی و کاربردهای آن متفاوت است. 

مزایای محصولات استنلس استیل، قابلیت بازیافت و دوستدار طبیعت!

مزایای محصولات استنلس استیل به دلیل ترکیب خاص عناصر شیمیایی آن است. هر کدام از گریدها مزایای خاص خود را دارند. اما در حالت کلی مزایای اصلی فولاد استنلس استیل شامل: دوام، ماندگاری بالا، قابلیت بازیافت، ضد زنگ بودن، مقاومت در برابر انواع خوردگی، قابلیت ماشین‌کاری، ظاهر زیبا، عدم واکنش با مواد، استحکام بالا و غیره است.

کاربرد استنلس استیل در صنایع ساختمانی و معماری، فولادی زیبا و مقاوم!

استنلس استیل برای اولین بار در دهه های 1920 و 1930 میلادی در ساخت قسمت بالایی ساختمان کرایسلر به کار برده شد. این دهه آغاز استفاده از استنلس استیل در صنایع معماری و ساختمانی است. محصولات استنلس استیل به دلیل خواص مکانیکی و ظاهر زیبا در ساخت ساختمان‌ها به کار برده می‌شوند. استنلس استیل دکوراتیو بیشترین کاربرد را در دکوراسیون داخلی و خارجی ساختمان دارند.

کاربرد استنلس استیل در صنایع غذایی، لبنی و دارویی

صنایع غذایی، لبنی و دارویی یکی از حساس‌ترین صنایع موجود در دنیای بشری است. چرا که به صورت مستقیم با سلامت افراد جامعه در ارتباط است. لوازم و تجهیزات صنایع غذایی و دارویی باید از موادی ساخته شود که با مواد غذایی و دارویی واکنش نداشته باشد. بر این اساس یکی از اصلی‌ترین فولادهای به کاربرده شده در صنایع لبنی، غذایی و دارویی، محصولات استنلس استیل است.

استنلس استیل در صنایع غذا و دارو بنا به کاربرد در گریدهای مختلف به کار برده می‌شود. اما در حالت کلی دو گرید 304 و 316 بیشترین کاربرد را در صنعت غذا و دارو دارد. انواع محصولات استنلس استیل مانند ورق، لوله، اتصالات، شیرآلات، میلگرد و غیره در صنعت غذا و دارو برای ساخت تجهیزات، نگهداری و حمل‌ونقل مواد استفاده می‌شود.

البته باید در زمان خرید، اطلاعات کافی از گریدها و خصوصیات هر کدام داشته باشید. چرا که باید بنا به نیازتان گرید مناسب را انتخاب کنید. البته برای دریافت اطلاعات می‌توانید قبل از خرید راهنمای خرید ورق استنلس استیل، راهنمای خرید لوله استیل، شیرآلات استیل و غیره را مطالعه کنید. سپس مشاوره فنی را از کارشناسان استیل آروین دریافت و نهایتاً بهترین گرید را متناسب با نیازتان خریداری کنید.

کاربرد استنلس استیل در صنایع شیمیایی و نفت و گاز

صنایع نفت و گاز و شیمیایی از جمله صنایع سنگین نامیده می‌شوند. در صنعت شیمیایی و پتروشیمی در اغلب موارد حرارت و دمای کار بسیار بالا است. همچنین باید توجه داشت که اغلب مواد در صنایع نفت و گاز و شیمیایی خورنده و آلوده است. بر این حسب باید از فولادی استفاده کنند که کمترین واکنش را داشته و بالاترین مقاومت را در برابر حرارت و خورندگی داشته باشد.

در همین راستا در ساخت تجهیزاتی مانند مخازن، لوله، اتصالات و شیرآلات از فولاد استنلس استیل استفاده می‌کنند. فولاد زنگ نزن استنلس استیل به دلیل وزن مناسب، یکی از فولادهای اصلی ساخت سکوهای نفتی است. مبدل‌ها، کوره‌ها، دیگ‌های بخار و غیره به صورت کلی از محصولات استنلس استیل تولید می‌شوند.

کاربرد استنلس استیل در صنایع دریایی؛ مقاوم در برابر محیط کلرایدی!

صنعت دریا به دلیل خاصیت خورندگی، شور و مرطوب بودن یکی از صنایعی است که در ساخت تجهیزات آن نمی‌توان از هر نوع موادی استفاده کرد. بلکه باید از فولادی برای ساخت تجهیزات آن استفاده کنند که کمترین خورندگی و بالاترین مقاومت را داشته باشد. به دلیل ویژگی‌هایی مانند مقاومت در محیط کلرایدی، قابلیت جوش‌پذیری، مقاومت در برابر خوردگی، استحکام و دوام بالا از محصولات استنلس استیل در صنعت آب و صنایع دریایی استفاده می‌شود.

وجود عناصر مختلف، ویژگی‌های متفاوتی را در محصولات استنلس استیل ایجاد می‌کند. عنصر مولیبدن یکی از اصلی‌ترین عناصری است که مقاومت در برابر محیط کلرایدی را ایجاد می‌کند. بر این اساس محصولات استنلس استیل در گریدهای متختلف با هم تفاوت‌هایی دارند. برای دریافت اطلاعات در زمینه تفاوت گرید محصول در کاربرد آن، می‌توانید مقاله لینک شده انواع شیرآلات صنایع دارویی و غذایی و تفاوت آن‌ها را مطالعه کنید.

کاربرد استنلس استیل در لوازم خانگی؛ از چاقو تا دکوراسیون داخلی!

لوازم و تجهیزات خانگی اعم از لوازم برقی و غیربرقی یکی دیگر از انواع صنایع مخاطب محصولات استنلس استیل است. تنوع لوازم خانگی بسیار است. به طبع تنوع بالای لوازم خانگی، صنایع مختلفی در حوزه تولید لوازم خانگی از محصولات استنلس استیل استفاده می‌کنند.

انواع محصولات استنلس استیل در تولید لوازم خانگی مانند چرخ گوشت، آب‌میوه‌گیری، پخچال، ماشین لباسشویی، ماشین ظرف‌شویی، سینک ظرف‌شویی، مبل، تزئینات داخلی، دکوراسیون داخلی منزل، لوازم گرمایش و سرمایش و غیره کاربرد دارد.

کاربرد استنلس استیل در صنایع خودروسازی

یکی دیگر از صنایع بزرگ و اصلی در دنیای امروزه صنعت حمل و نقل و خودروسازی است. محصولات استنلس استیل اعم از ورق، میلگرد، تسمه، پروفیل و غیره در صنعت خودروسازی نقش بزرگی را ایفا می‌کند. ساخت قطعات اصلی خودروها در دنیای امروزه، به وسیله محصولات استیل هر روزه در حال افزایش است. استنلس استیل به دلیل قابلیت بازیافت می‌تواند هزینه تولید را برای تولیدکنندگان در صنایع مختلف از جمله خودروسازی، بسیار کاهش دهد.

بهترین روش برای خرید محصولات استیل، با کارشناسان استیل آروین مشورت کنید!

در این مقاله کاربرد و مزایای استنلس استیل در صنایع مختلف را بررسی کردیم. محصولات استنلس استیل به دلیل مزایایی مانند قابلیت بازیافت، استحکام بالا، مقاومت در برابر خوردگی، ضدزنگ بودن و غیره در صنایع بزرگی مانند صنعت نفت و گاز، شیمیایی، خودروسازی، معماری، صنایع دریایی، غذا و دارو، لوازم خانگی و غیره کاربرد دارد.

لازم به ذکر است که محصولات استنلس استیل در ایران وارداتی بوده و قیمت آن تحت تأثیر قیمت جهانی نیکل و دلار است. بر این اساس با وجود گستردگی کاربرد آن در صنایع مختلف، یکی از بهترین راه‌ها برای خرید محصولات باکیفیت استنلس استیل به بهترین قیمت، خرید از وارد و تأمین‌کننده اصلی است.

استیل آروین با بیش از دو دهه فعالیت در عرصه استنلس استیل، یکی از وارد و عرضه‌‎کنندگان اصلی بازار استیل در ایران و کشورهای همسایه است. شما می‌توانید از طریق شماره تماس 62709-021 با کارشناسان استیل آروین ارتباط بگیرید و پس از دریافت راهنمایی فنی، بهترین محصول را متناسب با نیازتان به رقابتی‌ترین قیمت تهیه کنید. همراه با استیل آروین بهترین‌ها را تجربه کنید.