ترکیب عناصر شیمیایی متفاوت باعث شده تا ساختار ورق استنلس استیل با هم متفاوت و در گروه‌بندی‌های متفاوتی قرار گیرند. اطلاع از نوع دسته‌بندی ورق استنلس استیل به شما در شناخت بهتر ورق و انواع آلیاژهای آن کمک می‌کند. در همین راستا می‌خواهیم در این مقاله به صورت کامل انواع گروه‌بندی ورق استنلس استیل را بررسی کنیم. پس تا انتها با ما همراه باشید.

گروه اول ورق استنلس استیل فریتی؛ فولادی با درصد بالای کروم!

ورق استنلس استیل فریتی با مقدار 11 تا 30 درصد کروم و تقریباً بدون نیکل با ترکیب عناصر دیگری مانند آلومنیوم، تیتانیوم، نئوبیم و مولیبدن ساخته می‌شود. به دلیل کم بودن عنصر نیکل در ساخت ورق استیل فریتی، قیمت آن نسبت به ورق‌های آستنیتی پایین‌تر است. از جمله ویژگی‌های اصلی ورق استنلس استیل فریتی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قیمت کمتر
  • استحکام مکانیکی بالاتر نسبت به فولادهای کربنی ساده یا کم کربن
  • چکش‌خواری و فرم‌پذیری کمتر
  • استحکام مکانیکی کمتر در دمای بالا
  • چقرمگی کم در دمای پایین
  • امکان به وجود آمدن تردی بازگشت
  • درشت شدن دانه‌بندی فولاد فریتی پس از جوشکاری
  • مقاومت عمومی کمتر نبست به فولاد آستنیتی
  • مقاومت بالا در برابر خوردگی تحت تنش
  • قابلیت مقاومت در برابر اسیدهای اکسید کننده
  • و شکل‌پذیری مناسب

با توجه به بالا بودن مقدار کروم در تولید ورق استنلس استیل فریتی، این نوع از ورق‌ها در برابر برخی از مواد شیمیایی مقاوم هستند. همچنین به دلیل قیمت کمتر جایگزین بسیار مناسبی برای ورق‌های گران‌قیمت آستنیتی در مصارفی مانند مخازن اسید نیتریک، سبدهای بازپخت حرارتی و قطعات تزئینی است. در ادامه همراه با مجموعه استیل آروین دیگر گروه‌بندی‌های اصلی ورق استنلس استیل را بررسی می‌کنیم.

گروه دوم ورق استنلس استیل آستنیتی؛ فولادی مقاوم در برابر خوردگی!

وجود 8 تا 10 درصد نیکل به همراه 18 درصد کروم باعث شده تا ورق استنلس استیل آستنیتی در دمای محیط پایدار باشد. وجود عناصر آستنیت‌زا مانند نیکل، ساختار مکانیکی ورق استیل گروه آستنیت را تغییر داده و شکل‌پذیری آلیاژ را افزایش داده است. آلیاژهای آستنیت به دلیل وجود عناصر آستنیت‌زا غیرمغناطیسی است. اما در حالت کار سرد ممکن است کمی خاصیت مغناطیسی در آن‌ها به وجود آید.

از عناصر اصلی فولاد آستنیت می‌توان به نیکل، نیتروژن (به منظور بهبود استحکام مکانیکی در دمای پایین، کند کردن تشکیل رسوب کاربید کروم، افزایش مقاومت به خوردگی‌های حفره‌ای و شیاری)، مولیبدن، مس، سیلیسیم، آلومنیوم، تیتانیوم، نئوبیم و غیره اشاره کرد. ویژگی‌های اصلی فولاد استیل آستنیتی شامل:

  • مقاومت بالا در برابر حرارت
  • مقاومت در برابر خوردگی حفره‌ای
  • مقاومت در محیط‌های حاوی کلراید
  • مقاومت در برابر اکسیداسیون
  • دارای قابلیت جوشکاری
  • استحکام بالا
  • قابلیت بازیافت
  • قابلیت شکل‌دهی و فرم‌پذیری است

ورق گروه آستنیت کاربردهای متفاوتی دارد. ورق استیل 304 از گروه آستنیت بیشترین کاربرد را در صنایع مختلف دارد. قیمت ورق استیل گروه آستنیت به دلیل ساختار مکانیکی خاص، بالاتر از گروه‌های دیگر است. ضعف اصلی فولاد گروه آستنیتی سستی آنها در برابر ترک‌های ناشی از خوردگی تنشی کلر است.

به منظور دریافت قیمت اصلی ورق و قیمت شیرآلات استنلس استیل می‌توانید با کارشناسان مجموعه استیل آروین تماس بگیرید.

گروه سوم ورق استنلس استیل مارتنزیتی؛ فولادی با سختی بالا!

گروه ورق‌های استنلس استیل مارتنزیتی به دلیل وجود کربن در شبکه اتمی خود، سختی بالایی دارند. آلیاژهای ماتنزیتی فرو مغناطیسی بوده و در علمیات حرارتی بالا قابل استفاد است. البته انواع آلیاژهای پرکربن گروه ماتنزیتی برای جوشکاری توصیه نمی‌شود.

در ساخت فولاد استیل ماتنزیتی معمولا 11 تا 18 درصد کروم، 1.2 تا 6 درصد کربن، نئوبیم، سیلیسیم، وانادیم و درصد بسیار کمی نیکل برای افزایش چقرمگی و مقاومت به خوردگی استفاده می‌شود. ویژگی‌های اصلی فولاد گروه ماتنزیتی شامل موارد زیر است:

  • استحکام مکانیکی بالا
  • سختی بالا
  • مقاومت در برابر خستگی
  • مقاومت در برابر خزش
  • و مقاومت به خوردگی کمتر از فولادهای آستنیتی و فریتی

در میان آلیاژهای گروه ماتنزیتی آلیاژ 410 بیشترین کاربرد را دارد. آلیاژ 410 اغلب در ساخت توربین‌های بخار، موتورهای جت، ساخت قطعات ماشین، ساخت انواع شفت، ساخت پمپ‌ها، توربین‌های گازی و غیره استفاده می‌شود.

گروه چهار ورق استنلس استیل دابلکس؛ ترکیبی از آستنیت و فریت!

گروه دابلکس یکی دیگر از انواع stainless steel است. فولاد ضدزنگ دابلکس دارای ساختاری ترکیبی از فولادهای آستنیتی و فریتی است. ترکیب عناصر فریت‌زا و آستنیت‌زا باعث شده تا گروه فولاد دابلکس علاوه بر مقاومت در برابر خوردگی و دما، استحکام مکانیکی بالایی نیز داشته باشند. ورق استنلس استیل دابلکس به دلیل ساختار ترکیبی، یکی از فولادهای کاربردی در محیط کلرایدی است. در همین راستا می‌توان گفت که فولاد دابلکس جایگزین مناسبی برای گریدهای آستنیتی در محیط کلرایدی است.

از عناصر اصلی فولاد دابلکس می‌توان به 0.08 درصد کربن، 7-4 درصد نیکل و 27-18 درصد کروم اشاره کرد. قیمت ورق استیل گروه دابلکس با دیگر گروه‌ها به دلیل ساختار شیمیایی و کاربردهای آن متفاوت است. برای استعلام قیمت اصلی انواع محصولات گروه دابلکس و قیمت ورق استنلس استیل 304 با مجموعه استیل آروین ارتباط بگیرید.

ورق استیل آستنیتی، پر کاربردترین ورق استنلس استیل

انواع متریال استنلس استیل در گروه‌بندی‌های مختلف کاربرد و ویژگی‌های خاص خود را دارند. فولاد ضد زنگ آستنیتی به دلیل ویژگی‌هایی مانند غیرمغناطیسی بودن، اکتیل بودن، شکل‌پذیری بالا، قابلیت تحمل دمای بالا، سخت کاری بالا و خاصیت ضدخوردگی، بیش از گروه‌های دیگر در صنایع به کار برده می‌شوند.

فولاد استنلس استیل آستنیتی خود به دو دسته اصلی XX2 و XX3 تقسیم می‌شود. آلیاژ پایه در گروه آستنیتی آلیاژ 302 است. دیگر آلیاژها بر پایه اصلاحات انجام شده بر روی آلیاژ 302 تولید می شوند. در ادامه به بررسی انواع دسته های آلیاژهای گروه آستنیت می‌پردازیم.

انواع ورق استیل آستنیتی سری XX2؛ جایگزینی مناسب برای نیکل!

در آلیاژهای سری XX2 عناصر منگنز و نیتروژن جایگزین نیکل شده‌ است. بر این اساس مقاومت به خوردگی در آلیاژهای آستنیت سری XX2 کمتر از سری XX3 است. اما از سوی دیگر قیمت آلیاژهای XX2 کمتر بوده و مقرون به‌صرفه است. از جمله آلیاژهای سری XX2 می‌توان به 201، 202، 205، 216، 218، 219 و غیره اشاره کرد. در ساخت ظروف آشپزخانه، قطعات تزئینی، تجهیزات حمل و نقل، رینگ پیستون، مخازن و غیره از آلیاژهای سری XX2 استفاده می‌کنند. 

انواع ورق استیل آستنیتی سری XX3؛ رایج‌ترین انواع فولاد!

ورق استنلس استیل آستنیتی سری XX3 از جمله فولادهای پرکاربرد است و خود به چهار گروه اصلی تقسیم می‌شود:

  • گروه اول: آلیاژهای 301، 302، 303، Se303، 304، L304، N304، 321، 347 و 348 در گروه اول آلیاژهای سری XX3 قرار دارند. سری اول آلیاژ سری XX3 را آلیاژهای 8-18 نیز می‌گویند.
  • گروه دوم: شامل آلیاژهای 305 و 348 است. درصد نیکل گروه دوم سری XX3 بالاتر بوده و به طبع آن مقاومت به خوردگی آن‌ها بالاتر از گروه اول سری XX3 است. آلیاژهای 305 و 348 برای انجام کار سرد و کشش‌های فوق عمیق استفاده می‌شوند.
  • گروه سوم: آلیاژهای B302، 308، 309، S309، 310، S310 و 314 در این گروه قرار دارند.
  • گروه چهارم: آلیاژهای 316، L316، F316، N316، 317 و L317 در این گروه قرار دارند. به دلیل وجود عنصر مولیبدن مقاومت به خوردگی حفره‌ای در محیط‌های کلرایدی و احیا‌کننده در این گروه بیش از گروه‌های دیگر است.

هر کدام از آلیاژها خواص خود را داشته و کاربردهای متفاوتی دارند. در زمان خرید ورق استنلس استیل بهتر است اطلاعات کافی در رابطه با محصول مورد نیاز خود داشته باشید. برای کسب اطلاعات می‌توانید با مشاورین مجموعه استیل آروین تماس بگیرید. یا اینکه راهنمای خرید محصول مورد نظر مانند راهنمای خرید پروفیل استنلس استیل، راهنمای خرد ورق، لوله، شیرآلات و غیره را از وبسایت استیل آروین مطالعه کنید.

اطلاعات فنی انواع استیل ضد زنگ را از متخصصین مجموعه استیل آروین دریافت کنید!

در این مقاله انواع گروه‌بندی ورق استنلس استیل را بررسی کرده و به معرفی هر کدام از اصلی‌ترین دسته‌ها پرداختیم. در حالت کلی ورق استنلس استیل به 6 گروه تقسیم می‌شود. اما چهار گروه فولاد آستنیتی، فریتی، ماتنزیتی و دابلکس، اصلی‌ترین و پرکاربردترین گروه‌های فولاد استنلس استیل را تشکیل می‌دهند. در صورت نیاز به اطلاعات تخصصی در زمینه هر کدام از گروه‌ یا آلیاژها می‌توانید با متخصصین و کارشناسان مجموعه استیل آروین از طریق شماره تماس 62709-021 ارتباط بگیرید.

مجموعه استیل آروین با بیش از 25 سال سابقه درخشان در حوزه استنلس استیل یکی از بزرگترین شرکت‌های وارد و تأمین‌کننده محصولات استنلس استیل در ایران و کشورهای همسایه است. شما می‌توانید قبل از خرید محصولات، با کارشناسان استیل آروین تماس بگیرید و راهنمای فنی لازم را دریافت کنید. سپس متناسب با نیازتان بهترین و مرغوب‌ترین محصول را با قیمت مناسب خریداری کنید. همراه با استیل آروین مسیر رشد و توسعه را پیش بگیرید.