آلیاژهای Hastelloy خانواده‌ای از آلیاژهای مبتنی بر نیکل با کارایی بالا است که در محیط‌های سخت با دما، فشار و خورندگی بالا استفاده می‌شوند. آلیاژ هلستوی به دلیل مقاومت عالی در برابر خوردگی، اکسیداسیون و حملات شیمیایی شناخته شده‌ و برای استفاده در صنایع شیمیایی، هوافضا، دریایی و هسته ای ایده آل است. در این مقاله نگاهی جامع به انواع گریدهای آلیاژ هلستوی، مزایا و معایب، کاربردها و ویژگی‌ هر کدام از آن‌ها خواهیم داشت. پس تا انتها با ما همراه باشید.

انواع گریدهای آلیاژ هستلوی؛ رایج‌ترین گریدهای هستلوی را بشناسید!

گریدهای آلیاژ Hastelloy مانند دیگر محصولات آلیاژی بر اساس ترکیب شیمیایی، خواص و کاربرد آن‌ها طبقه‌بندی می‌شوند. هر کدام از گریدها ترکیبات شیمیایی خاص خود را داشته و به طبع، ویژگی و کاربرد آن‌ها نیز متفاوت است. در ادامه همراه با مجموعه استیل آروین به بررسی رایج‌ترین انواع گریدهای آلیاژ Hastelloy می‌پردازیم.

آلیاژ هاستلوی C-276؛ مناسب برای محیط‌های اکسید کننده!

Hastelloy C-276 یک آلیاژ نیکل-مولیبدن-کروم، با مقاومت عالی در برابر سوراخ شدن، خوردگی شکاف و ترک خوردگی ناشی از تنش است. آلیاژ هلستوی C-276 به طور گسترده‌ای در فرآوری‌های شیمیایی، تولید خمیر و کاغذ و کارخانه‌های تصفیه زباله استفاده می‌شود. آلیاژ C-276 در برابر محیط‌های اکسید کننده و احیا کننده مقاوم است و می‌تواند دمای بالا تا 1900 درجه فارنهایت (1038 درجه سانتی گراد) را تحمل کند.

از معایب آلیاژ  هلستوی C-276 می‌توان به مواردی مانند بالا بودن قیمت ورق آلیاژی هستلوی C-276 نسبت به دیگر آلیاژها، امکان ماشینکاری و جوشکاری سخت و محدودیت برخی از فرم‌ها، اشاره کرد. اما با وجود معایب موجود، آلیاژ هستلوی به دلیل قابلیت‌هایش کاربردهای گسترده‌ای در پردازش شیمیایی، کنترل آلودگی، درمان ضایعات، هوافضا، صنایع دریایی، صنایع هسته‌ای و غیره دارد.

آلیاژ هستلوی B-2؛ آلیاژی مقاوم در برابر اسیدها!

هستلوی B-2 یک آلیاژ نیکل-مولیبدن با مقاومت استثنایی در برابر اسید هیدروکلریک، اسید سولفوریک و سایر مواد شیمیایی تهاجمی است. آلیاژ هستلوی B-2 مانند انواع محصولات استنلس استیل گرید 304 و 316 در صنایع شیمیایی، دارویی و صنایع غذایی استفاده می‌شود. همچنین دارای مقاومت عالی در برابر خوردگی تنشی و ترک خوردگی و سوراخ شدن است. البته لازم به ذکر است که قیمت و ویژگی‌های ورق استنلس استیل 304 نسبت به آلیاژ هستلوی B-2 متفاوت است. 

آلیاژ هستلوی C-22؛ آلیاژی کاربردی در صنایع کاغذ!

هستلوی C-22 یک آلیاژ نیکل-کروم-مولیبدن- تنگستن با مقاومت برتر در هر دو محیط اکسید کننده و کاهش دهنده است. آلیاژ هستلوی C-22 مقاومت بسیار خوبی در برابر خوردگی، سوراخ شدن، خوردگی شکاف و ترک خوردگی تنشی دارد. اما نسبت به سایر آلیاژها گران‌تر بوده و در برخی از فرم‌ها دارای محدودیت است. اما با این وجود، آلیاژ هستلوی C-22 در فرآوری‌های شیمیایی و صنایع خمیر و کاغذ کاربرد گسترده‌ای دارد.

آلیاژ هستلوی X؛ مقاوم در برابر کربوریزه شدن!

Hastelloy X یک آلیاژ نیکل-کروم-آهن-مولیبدن با افزودن کبالت و تنگستن است. آلیاژ هستلوی ایکس دارای استحکام عالی در دمای بالا و مقاومت در برابر اکسیداسیون است و برای استفاده در موتورهای توربین گازی، کوره‌های صنعتی و قطعات هواپیما مناسب است. همچنین در برابر کربوریزه شدن و نیترید شدن نیز مقاوم است. اما جوش‌پذیری آلیاژ هستلوی ایکس پایین بوده و قیمت آن نسبت به دیگر آلیاژها بالا است.

لازم به ذکر است که به منظور دریافت قیمت اصلی انواع گریدهای آلیاژ هستلوی، قیمت لوله استیل 316 و دیگر محصولات استنلس استیل در بازار، می‌توانید از طریق شماره تماس 62709-021 با متخصصین مجموعه استیل آروین ارتباط بگیرید.

Hastelloy G-30؛ آلیاژی مقاوم در برابر خوردگی!

آلیاژ هستلویG-30  یک آلیاژ نیکل-کروم-آهن-مولیبدن با مقاومت عالی در برابر اسیدهای فسفریک و سولفوریک است. آلیاژG-30  در صنایع فرآوری شیمیایی، داروسازی و صنایع خمیر و کاغذ استفاده می‌شود. همچنین مقاومت خوبی در برابر خوردگی حفره‌ای و شکافی دارد.

آلیاژ هستلوی B-3؛ محصولی مناسب برای تصفیه زباله!

Hastelloy B-3 یک آلیاژ نیکل-مولیبدن با افزودن کروم و آهن است. مقاومت بسیار خوبی در برابر اسید کلریدریک در تمام غلظت‌ها و دماها دارد که آن را برای استفاده در صنایع شیمیایی و تصفیه زباله ایده‌آل می‌کند. از مزایای آلیاژ هستلوی B-3 می‌توان به مقاومت عالی در برابر اسید هیدروکلریک، خواص مکانیکی خوب، جوش‌پذیری خوب و مناسب برای استفاده در طیف وسیعی از صنایع اشاره کرد.

بهترین راه برای خرید انواع محصولات آلیاژی؛ قبل از خرید حتما مشاوره بگیرید!

در این مقاله به بررسی انواع گریدهای آلیاژ هستلوی پرداختیم. گریدهای آلیاژ Hastelloy خانواده‌ای از آلیاژهای مبتنی بر نیکل با کارایی بالا است که مقاومت بسیار خوبی در برابر خوردگی، اکسیداسیون و حملات شیمیایی دارند. با درک تفاوت بین گریدهای مختلف، مهندسان و طراحان می‌توانند بهترین گرید آلیاژ Hastelloy را برای کاربرد خاص خود انتخاب کنند و از عملکرد بهینه گرید مورد نظر اطمینان حاصل کنند. در این راستا بهترین راه برای خرید انواع محصولات آلیاژی خرید از مراجع و شرکت‌های اصلی است.

مجموعه استیل آروین با بیش از 25 سال سابقه فعالیت در زمینه محصولات استنلس استیل و آلیاژی یکی از شرکت‌های بزرگ وارد و عرضه کننده محصولات استنلس استیل در ایران و کشورهای همسایه است. شما می‌توانید قبل از خرید از متخصصین مجموعه مشاوره رایگان دریافت کنید و سپس با خیالی آسوده محصولات آلیاژی متناسب با نیاز خود را خریداری کنید. همراه با استیل آروین باکیفیت‌ترین محصولات را به رقابتی‌ترین قیمت بازار تهیه کنید و در مسیر رشد و توسعه صنایع خود قدم بردارید.

سوالات متداول:

متداول‌ترین آلیاژ Hastelloy چیست؟

Hastelloy C-276 متداول‌ترین آلیاژ Hastelloy است.

کاربردهای آلیاژهای هستلوی چیست؟

آلیاژهای هاستلوی در صنایع مختلف از جمله فرآوری شیمیایی، هوافضا، تولید برق و کاربردهای دریایی استفاده می‌شود.

مزایای استفاده از آلیاژهای هستلوی چیست؟

آلیاژهای Hastelloy مقاومت در برابر خوردگی استثنایی، استحکام در دمای بالا و قابلیت ساخت خوب را ارائه می‌دهند.

مزیت اصلی Hastelloy X چیست؟

مزیت اصلی Hastelloy X استحکام در دمای بالا و مقاومت در برابر اکسیداسیون آن است.

آیا گریدهای آلیاژ Hastelloy گران است؟

بله، گریدهای آلیاژ Hastelloy به دلیل خواص منحصر به فرد و قابلیت‌های عملکرد بالا، عموماً گران‌تر از سایر آلیاژها است.

آیا می‌توان آلیاژهای Hastelloy را جوش داد؟

بله، آلیاژهای Hastelloy را می‌توان جوش داد، اما برخی از گریدها ممکن است به تکنیک و تجهیزات جوشکاری تخصصی نیاز داشته باشند.