دستگاه برش واترجت، لیزر و پلاسما هر سه در صنایع امروزی بسیار مورد استفاده بوده و هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. اما شناخت هر کدام از دستگاه‌ها می‌تواند شما را برای انتخاب روش مناسب کمک کند. بر این اساس می‌خواهیم در این مقاله با بررسی تفاوت برش لیزر، پلاسما و واتر جت، روش‌های برش را با هم مقایسه کنیم. پس تا انتها با ما همراه باشید.

برش لیزر چیست؟ تکنولوژی برگرفته از فناوری قدیم!

برش لیزر فناوری بر پایه اشعه لیزر است. سطح مورد نظر با برخورد اشعه لیزر سوخته، ذوب شده یا تبخیر می‌شود. سپس مواد زائد قسمت‌های برش خورده توسط فشار گاز از روی سطح کلی محصول پاک می‌شود. برش لیزری یکی از سریع‌ترین روش‌های برش اجسام است و امروزه با تکنولوژی و فناوری‌های جدید اجرا می‌شوند. در ادامه همراه با استیل آروین روش برش پلاسما و واترجت را نیز معرفی کرده و به بررسی تفاوت برش لیزر با هم می‌پردازیم. 

برش پلاسما چیست؟ روشی برای برش اجسام ضخیم!

برش پلاسما بر پایه شعله است. در روش پلاسما از گاز نجیب برای ایجاد قوس الکتریکی استفاده می‌شود. گاز از سر نازل با قدرت بسیار بیرون آمده و بر روی سطح مورد نظر قرار می‌گیرد. شلعه گاز دمای بالایی داشته و همراه با خود به ذوب سطح مورد نظر می‌پردازد و همراه با حرکت بر روی سطح، برش ایجاد می‌کند.

برش واتر جت چیست؟روش محبوب و قابل استفاده در صنایع مختلف!

برش واتر جت یکی دیگر از انواع روش‌های برش است. البته برش واتر جت بر پایه آب است. جت آب پرتو لیزر را هدایت کرده و در حین برش، سطح مورد نظر را خنک می‌کند. برش واتر جت یکی از انواع روش‌های محبوب است و در طیف گسترده‌ای از صنایع کاربرد دارد.

تفاوت‌های برش لیزر، پلاسما و واتر جت کدام است؟

روش‌های برش لیزر، پلاسما و واتر جت کاربردهای خاص خود را دارند. اما در برخی از موارد بعضی از انواع فلزات و فولاد را می‌توان با هر سه روش برش داد. در این صورت است که بررسی تفاوت‌ها و مقایسه هر سه روش می‌تواند به شما کمک کند که بهترین روش را برای برش محصول مورد نظر خود انتخاب کنید. در ادامه به بررسی 8 پارامتر اصلی از تفاوت برش لیزر با هم می‌پردازیم.

1- تفاوت در ضخامت برش؛ مقیاسی اصلی برای تفاوت برش لیزر و پلاسما!

برش لیزر نسبت به برش پلاسما و واترجت، ضخامت کمتری را پوشش می‌دهد. برش لیزر در فولاد کربنی برای ضخامت 0.5 تا 40 میلی‌متر است. برش لیزر فولاد ضد زنگ نیز بین 0.3 تا 25 میلی‌متر است. اما برش واتر جت ضخامت بین 0.8 تا 100 میلی‌متر را پوشش می‌دهد. بیشترین ضخامت به برش پلاسما تعلق دارد. برش پلاسما می‌تواند اجسام دارای ضخامت 120 میلی‌متر را نیز به راحتی برش دهد. با توجه به این امر می‌توان گفت که برای برش اجسام ضخیم بهترین روش پلاسما است.

البته باید توجه کرد که محصولات استنلس استیل در اغلب موارد ضخامت بالایی ندارند. آنچه محصولات ضد زنگ را متمایز می‌کند، نوع آلیاژ و ترکیبات شیمیایی آن است. ساختار شیمیایی محصولات استیل بر روی قیمت آن بسیار اثر گذار است. به گونه‌ای که قیمت ورق استیل 316 با ورق استیل 304 به دلیل تفاوت در عناصر شیمیایی، با هم فرق دارد.

2- تفاوت در دقت برش؛ دقت برش پلاسما پایین است!

در بررسی میزان دقت سه روش لیزر، واتر جت و پلاسما باید بگوییم که میزان دقت روش برش لیزر بیشتر است. روش لیزر با استفاده از تکنولوژی‌های جدید با دقت 0.2 میلی‌متر می‌تواند اجسام را برش دهد. پس از برش لیزر دقت برش واتر جت بالا بوده و در نهایت کمترین میزان دقت مربوط به روش پلاسما است. 

3- تفاوت در جنس و کیفیت برش؛ دستگاه برش واترجت برای فلزات مناسب است!

دستگاه واتر جت علاوه بر فلزات امکان برش دیگر اجسام را دارد. اما روش پلاسما و برش لیزر برای فلزات کاربرد دارند. به لحاظ کیفیت نیز بهترین نوع روش برش مربوط به برش واتر جت است. چرا که نیاز به ماشینکاری ثانویه نداشته و سطحی صاف و صیقلی را در نهایت ایجاد می‌کند. پس از روش واتر جت، برش لیزر بیشترین کیفیت را داشته و در نهایت برش پلاسما قرار دارد.

4- تفاوت در سرعت برش؛ برش واتر جت سرعت کمتری نسبت به برش لیزر دارد!

در برش لیزر هر چه ضخامت ورق کمتر باشد، سرعت و کیفیت برش بالاتر است. در حالت کلی نیز سرعت برش لیزر بسیار بالاتر از روش پلاسما و واترجت است. پس از روش لیزر سرعت برش واترجت بالا بوده و در نهایت برش پلاسما قرار دارد.

بر این اساس برش محصولات استیل با ضخامت کم از طریق برش لیزر بسیار سریع‌تر و کم هزینه‌تر است. گاهی سرعت و دقت در برش بر روی قیمت نهایی محصول اثر گذار است. البته عوامل دیگر نیز بر قیمت محصولات استنلس استیل تأثیر داشته و مجموعه آن‌ها قیمت نهایی محصولات استیل را مشخص می‌کند. برای استعلام قیمت ورق استیل 304 و دیگر محصولات استنلس استیل می‌توانید با کارشناسان مجموعه استیل آروین ارتباط بگیرید.

5- تفاوت در برش سطح لوله و پروفیل؛ ضخامت لوله و پروفیل مهم است!

برش سطحی بر روی لوله و پروفیل به میزان ضخامت آن بستگی دارد. زمانیکه قطر لوله و پروفیل کمتر از 100 میلی متر است، بهترین روش برای ایجاد برش یا سوراخ روی آن، استفاده از برش لیزر است. اما در صورتی که قطر لوله یا پروفیل از 100 میلی متر بالا تر است بهتر است از روش واترجت برای ایجاد برش در سطح آن استفاده کرد. بهترین روش برای برش لوله‌های بسیار ضخیم نیز استفاده از روش پلاسما است.

6- تفاوت در برش مورب؛ دستگاه برش آب دقت بالایی در برش مورب دارد!

برش لیزر و پلاسما می‌توانند به صورت مورب قطعات و انواع ورق را برش بزنند. اما با توجه به ضخامت ورق، صافی سطح و زاویه برش، برش مورب در دستگاه‌های واترجت بهتر و باکیفت‌تر از دو روش لیزر و پلاسما است. پس از برش واتر جت، بهترین دستگاه برای ایجاد برش مورب، برش لیزر و در نهایت برش پلاسما قرار دارد.

7- تفاوت در صاف بودن سطح برش خورده؛ کیفیت نهایی بر قیمت اثرگذار است!

بهترین صافی سطح برش خورده مربوط به روش واتر جت است. دستگاه برش آب با کاهش سرعت می‌تواند سطحی صاف و صیقلی را به شما تحویل دهد. فشار آب کمک می‌کند تا برش‌های دستگاه واترجت نیاز صیقل پس از کار نداشته باشند. پس از برش واتر جت، سطح برش خورده روش لیزر صاف بود و در نهایت روش پلاسما قرار دارد.

ظاهر محصول نیز از جمله مواردی است که بر روی قیمت آن بسیار اثرگذار است. انواع ورق‌های استنلس استیل به دلیل جذابیت ظاهری، قیمت بالاتری نسبت به دیگر فلزات دارند. البته انواع ورق استیل نیز با هم تفاوت‌‌هایی داشته و زیباترین سطح را ورق‌های دکوراتیو دارند. بر همین اساس قیمت انواع ورق استنلس استیل بر اساس نوع کاربرد آن نیز متفاوت است. به عنوان نمونه قیمت ورق استیل داپلکس با قیمت ورق استیل 316 با توجه به نوع کاربرد آن‌ها متفاوت است.

8- تفاوت در قیمت؛ برش لیزر گران‌تر است!

در نهایت آخرین پارامتر برای بررسی تفاوت برش لیزر، پلاسما و واترجت، بررسی تفاوت قیمت آن‌ها است. قیمت برش لیزر به دلیل هزینه‌های سرمایه‌گذاری تجهیزات و نگهداری آن بیش از قیمت برش واتر جت و پلاسما است. پس از قیمت لیزر، قیمت واتر جت قرار دارد. هزینه دستگاه برش واتر جت و نگهداری آن بالاتر از روش پلاسما است. بر این اساس در رتبه دوم قیمتی قرار دارد. در نهایت نیز روش پلاسما بوده و با توجه به پایین‌تر بودن هزینه دستگاه، مواد مصرفی و نگهداری آن، قیمت برش پلاسما کمتر است.

برش لیزر فزات خود را به مجموعه استیل آروین بسپارید!

در این مقاله انواع روش برش را معرفی کرده و 8 پارامتر اصلی تفاوت برش لیزر، پلاسما و واتر جت را بررسی کردیم. با توجه تفاوت‌های موجود بین سه روش باید بگوییم که انتخاب بهترین روش قبل از هر چیزی به نوع محصول بستگی دارد. روش پلاسما برای محصولات ضخیم کاربرد داشته اما سرعت کمی دارد و برای محیط زیست مخرب است. اما روش واترجت و لیزر کیفیت بالاتری داشته و با تکنولوژی های جدید قابل استفاده است. البته برش لیزر  سرعت و دقت بالاتری دارد و برای فلزات با قطر کم بسیار بهینه است.

شما می‌توانید برش انواع فلزات مانند آهن، آلومینیوم، استیل و غیره را به مجموعه استیل آروین بسپارید. استیل آروین یکی از شرکت‌های بزرگ بازار آهن ایران و کشورهای همسایه است. استیل آروین با استفاده از تکنولوژی جدید دستگاه DAP-3015 برش لیزر فلزات را پذیرفته و گامی بلند در مسیر توسعه صنعت ایران برداشته است. شما می‌توانید از طریق شماره تلفن 62709-021 با کارشناسان مجموعه استیل آروین تماس بگیرید و راهنمایی لازم در رابطه با برش محصولات خود را دریافت کنید. همراه با استیل آروین در مسیر رشد و توسعه قدم بردارید.