پرسش چگونه اهن را استیل کنیم یکی از پرسش‌های اصلی و مهم در فرآیند تولید ورق استنلس استیل است. اطلاع از نحوه ساخت انواع ورق استنلس استیل، می‌تواند اطلاعات تکمیلی و مهمی را به خریداران و مصرف‌کنندگان ورق استیل ارائه کند.

عنصر آهن پایه و اساس تولید ورق استیل است. ترکیب آهن با عناصر دیگری مانند کروم و نیکل، ساختار شیمیایی مواد را تغییر داده و فولاد استنلس استیل تولید می‌شود. با توجه به اهمیت کسب دانش در زمینه فرایند تولید ورق استنلس استیل، می‌خواهیم در این مقاله مراحل اصلی تهیه ورق استیل را بررسی کنیم. پس تا انتها با ما همراه باشید.

1- ذوب مواد خام؛ اصلی‌ترین مرحله روش تهیه استیل!

اولین مرحله از روش ساخت استیل، ذوب مواد خام مانند آهن یا ضایعات آهن و ترکیبات شیمیایی است. در این مرحله نوع ترکیب مواد شیمیایی گرید ورق استنلس استیل را مشخص می‌کند. مواد خام و آلیاژهای آهنی در یک کوره قوس الکتریکی با ظرفیتی بالغ بر 160 تن به مواد مذاب تبدیل می‌شود. مرحله ذوب مواد 8 تا 12 ساعت طول می‌کشد.

فلز پس از ذوب به یک مبدل انتقال داده می‌شود. در این مرحله عناصر آلیاژی برای تعیین گرید ورق را به آن اضافه می‌کنند. در ادامه همراه با مجموعه استیل آروین دیگر مراحل فرآیند تولید ورق استنلس استیل را بررسی می‌کنیم.

2- حذف کربن اضافه؛ کربن‌زدایی راهکاری برای بالا بردن استحکام کششی!

دومین مرحله از فرآیند تولید ورق استنلس استیل، کربن‌زدایی است. در این مرحله مواد مذاب شده به دستگاه خلاء اکسیژن دی کربوریزاسیون (VOD) یا سیستم آرگون اکسیژن دی کربوریزاسیون (AOD) برای کم کردن کربن، وارد می‌شود. در این مرحله میزان کربن آلیاژ مشخص می‌شود. اگر قصد تولید ورق استیل L304 را داشته باشند، باید در این مرحله میزان کربن را کمتر کنند. مرحله کربن‌زدایی بر استحکام کششی و میزان سختی محصول نهایی اثرگذار است.

لازم به ذکر است که میزان کربن بر قیمت ورق نیز تأثیر دارد. برای دریافت قیمت انواع ورق کم کربن و قیمت ورق استنلس استیل 321 می‌توانید با مجموعه استیل آروین تماس بگیرید.

3- تنظیم مواد ذوب شده؛ مرحله‌ای تأثیر گذار بر کیفیت نهایی محصول!

برای تولید ورق استیل یکدست و یکنواخت، هم‌زدن یا تنطیم مواد مذاب بسیار مهم است. در سومین مرحله به منظور توزیع اجزای خاص استنلس استیل، مواد مذاب هم‌زده می‌شود. این مرحله بر روی کیفیت نهایی محصول اثر گذار است.

4- نورد گرم ورق استیل؛ گامی برای کاهش ضخامت استیل!

مرحله چهارم از فرآیند تولید ورق استنلس استیل به کاهش ضخامت ورق اختصاص دارد. در این مرحله استیل سرد شده و خارج شده از مراحل قبل را دوباره در کوره با دمای 1250 درجه سانتی‌گراد قرار می‌دهند. در این بخش کاهش ضخامت اولیه در چندین مرحله شکل می‌گیرد. ورق‌ها طی 7 پاس نورد، به ضخامت‌های تقریبی مدنظر می‌رسند. در مرحله نورد گرم به دلیل حرارت دوباره، ورق‌ها زبر و زخمت شده و به علت سطح اکسیدی به شکل کویل سیاه در می‌آیند.  

5- عملیات حرارتی آنیل اولیه و اسیدشویی

پنجمین مرحله تولید ورق استیل عملیات آنیل اولیه و اسیدشویی است. در این مرحله ابتدا کویل‌های استیل به منظور بهبود خواص مکانیکی در کوره مختص به عملیات آنیل، حرارت داده می‌شوند. سپس سطح کویل‌ها با روش شات بلاست اکسیدزدایی می‌شود. فرآیند اسیدشویی در حمام‌های اسید با شستشو در آب و خشک شدن در هوا انجام می‌شود. پس از مرحله اسیدشویی، سطح استیل سفید شده و کوچک‌ترین اکسیدی ندارد.

در این مرحله می‌توان ورق استیل را برای مصارفی که زیبایی ظاهری در آن اهمیت ندارد، روانه بازار کرد. بر این اساس است که ورق‌های استیل بنا به گرید و نوع مصارف قیمت‌های متفاوتی دارند. در همین راستا توصیه می‌شود قبل از خرید ورق، مقاله راهنمای خرید ورق استنلس استیل را مطالعه کنید.

6- آنیلینگ نهایی و نورد سرد ورق استیل؛ تولید ورق براق و زیبا!

مرحله آنیلینگ نهایی و نورد سرد به منظور کاهش ضخامت و بهبود کیفیت سطح ورق انجام می‌شود. در این مرحله سطح ظاهری ورق براق شده و برای مصارفی که زیبایی در آن مهم است، آماده می‌شود. مرحله نورد سرد بنا به درخواست مشتری انجام می‌شود. یعنی ورق به ضخامت و براقیت مورد نظر مشتری می‌رسد. در این مرحله خواص مکانیکی استیل بهبود یافته و با شستشوی نهایی، اکسیدهای ایجاد شده از مرحله آنیلینگ نهایی کاملا از بین می‌رود.

7- عملیات برش و شکل‌دهی به ورق استیل بنا به خواست مشتری!

در مرحله هفتم از روش ساخت استیل، ورق‌های تولید شده به اندازه و شکل مورد نظر مشتری برش می‌خورد. با استفاده از دستگاه‌های برش لیزری یا دستگاه‌های پانچ CNC ورق به اندازه و شکل سفارش شده، درمی‌آید. در این مرحله است که انواع ورق آجدار، مشبک و شانه تخم مرغی استنلس استیل و غیره برش خورده و آماده ورود به بازار می‌شوند.

8- کنترل کیفیت ورق استیل؛ ورق باید استانداردهای بین المللی را داشته باشد!

در آخرین مرحله از فرآیند تهیه ورق استنلس استیل و قبل از ورود محصول به بازار، کنترل کیفیت نهایی توسط مهندسین انجام می‌شود. کشورهایی مانند آمریکا، روسیه، آلمان، ژاپن و غیره از جمله بزرگترین تولیدکنندگان استیل جهان به شمار می‌روند. رعایت استانداردهای بین المللی برای بزرگ ترین تولید کننده استیل جهان نیز الزامی است. چرا که محصول بی‌کیفیت، خسارات فراوانی را به صنایع وارد می‌کند.

در همین راستا مهندسین و متخصصین بخش کنترل کیفیت، با استفاده از ابزارهای مختلف، کیفیت تمامی محصولات تولید شده را اندازه‌گیری می‌کنند. نهایتاً در صورت گذر از بخش کنترل کیفیت، محصولات استیل تولید شده استانداردهای لازم را دریافت و روانه بازار می‌شوند.

محصولات استیل باکیفیت را از استیل آروین خریداری کنید!

در این مقاله 7 مرحله از فرآیند تولید ورق استنلس استیل را معرفی و بررسی کردیم. محصولات استنلس استیل از جمله محصولات وارداتی در ایران است. البته تعدادی کارگاه و کارخانه تولید استیل در ایران وجود دارد. اما کارخانه استیل ایران، امکان تولید بسیاری از محصولات استیل را ندارد. بر این اساس بخش عمده محصولات استنلس استیل در ایران وارداتی است. وارد کردن محصولات باکیفیت با قیمت مناسب یکی از دغدغه‌های اصلی خریداران و مصرف کنندگان محصولات استنلس استیل در ایران است. در همین راستا پیشنهاد می‌کنیم محصولات استیل را از شرکت‌های واردکننده بزرگ و معتبر خریداری کنید.

مجموعه استیل آروین با بیش از 25 سال سابقه فعالیت در حوزه محصولات استنلس استیل، یکی از تأمین‌کنندگان اصلی محصولات استنلس استیل در ایران و کشورهای همسایه است. شما می‌توانید برای دریافت راهنمایی تخصصی در خرید محصولات و استعلام قیمت از طریق شماره تماس 62709-021 با مجموعه استیل آروین ارتباط بگیرید. همراه با استیل آروین با خیالی آسوده از تضمین کیفیت، محصولات استنلس استیل مورد نیازتان را خریداری کنید.